Dag 6. De Rustdag

29 juni 2019 - Aigues-Mortes, Frankrijk

Zoals in de Tour is er elke dag een rustdag.

Maar ....... aan de bio-ontbijttafel krijgen we te horen dat we vandaag “ complet zijn “ .... ze hebben nog wel een Suite . Prachtig ingericht maar... het vervolg kun je raden het verstand van de  portemonee wint , we zitten een half uur later op de fiets maar weten nog niet zo goed waar naar toe, onze batterijen zijn ook maar voor 60 % opgeladen. Na 15 km in St Etienne du Gres stoppen we onder de platanen en kijken wat de mogelijkheden zijn, sowiesonaar Arles . Lunchen en batterijen opladen. Het is ondertussen meer dan 40° en hebben nog maar 26 op de teller. De lunch met verse advocado en garnalen brengt raad, we fietsen door de camarque naar Aiges Mortes nog 46 km. Heet is heet maar dit was niet te doen. Ons hoofd kookt onder onze helm en we moeten een paar keer stoppen onder een boom.Ons hoofd zo rood als een tomat. Aan een fruitkraampje nog 12 km van het eindpunt eindelijk coca en water . Ze vragen hier of we aan een zelfmoordpoging bezig zijn ?  uiteindelijk Aiges Mortes in zicht. Hotel Medieval ligt langs het water maar is nog gesloten tot 16 uur . Dan maar even naar het dorp. Wat blijkt dit is een vestigingsstad met stadswallen en wel “ duzend” mensen . Je kunt hier kiezen tss 5 ijstenten en evenveel nougat kramen.

Toch belanden wij op het marktpleintje bij een klein caffeeke en ne lekkere “pression” . Onze buren klappen dezelfde taal horen we , ze zijn van Boom bij Antw’ . Ze kennen de streek al goed en verzekeren ons dat restaurant du commerce het beste van de streek is . Je moet het regelen via de ober van de cafe want de dienster in du commerce is zijn lief.  ( goed op de hoogte he ! En inderdaad hij had gelijk. We nemen ne “ bateaux Royal” een met ijs gevulde rieten mand met al het lekkers wat de zee bied, daarbij ne lekkere witte  en tot 10 uur zijn we zoet, op het marktpleintje nog ne “ creme glace “ en we zijn klaar voor de nacht.