Dag 10 Peniscola- Valencia

4 juli 2019 - Pego, Spanje

Peniscola Plaza Suites was een mega hotel, super kamers( zelfs onze fiets kon er op), lekker eten maar veeeeeel volk. Dus goed voor 1 nacht.

Onze roadmaster had ons aanbevolen om meteen na Peniscola door het natuurgebied de Serra de Irta te rijden , dit was letterlijk een hoogtepunt.

Ongeveer 20 km off the road , steil bergop en af , Marleen had hoofdpijn van de schokken onderweg kregen we nog gezelschap van een MTB er , gelukkig , hij behoede ons van een zeer steile laatste klim als afsluiter. Het was mooi maar iets te lang.

We werden wel beloond , hierna kwam een prachtig stuk naar Benicasim. 50 km fietspad langs de kust door kloven, een echte fiets snelweg. Zeer mooie vergezichten over het blauwe water , het was gewoon super . De kilometers vlogen voorbij en dat was ook wel nodig want we moeten er 160 vandaag.

als we Castellon de la Plana voorbij zijn gaan we op zoek naar een plekje voor de lunch en om onze batterijen op te laden.. Almazora  redelijke stad maar nie simpel om een eet tentje te vinden. Allemaal “ cafeetjes” maar weinig te eten. Uiteindelijk een terras twee gesloten  houten klapdeuren achter traliewerk . Maar het is wel open. Als ik een salade Atun vraag wordt er buiten wat gesmoezeld en een van de stamgasten komt later terug met 2 zakjes salade . Het leven kan zo simpel zijn. Ik drink nog een biertje en we zij voor 30 %opgeladen.

we zullen nog wel een stop moeten in lassen.

we fietsen verderlangs bevloeiings beekjes en honderduizend amandel bomen, gewoon een prachtige stille fietweg tot Sagunto.

het is nu 15 u 30 en iedereen rust..... je voelt het gewoon, het cafe waar we opladen zegt gewoon dat ze over 20 min sluiten. Siesta, dan maar naar een ander weer een waterke besteld en ..... hier werken de stekkerdozen niet zegt de baas ............ de eerste keer dat we niet erg vriendelijk worden behandeld.

ik ga niet in Valencia komen dus moet nog een tussenstop inplannen in La pobla de Fernals

De mannen zitten hier nog buiten op het terras te keuvelen. De patron is 80 en als hij hoort dat wij uit Belgie komen verteld hij mij dat hij 60 jaar terug nog met Valencia tegen “ Brugas” gespeeld heeft. Hij kan nog weinig van Brugge herinneren.

Nog 15 km tot Valencia , gelukkig met een via Verde, fietspad tot in de stad.

het Hostal is ook een fietverhuur, maar wij mogen onze fietsen binnen zetten , oef in deze  grote stad.

’ S avonds eten bij een vertrouwd restaurantje achter de baseliek, eenvoudig klein maar lekker .

Nog een afzakkertje onderweg  en dan onder de wol

gr